top of page
foot-1582294_1920.jpg

Bevægelse for livet

“At gå gør dig stærk, sund, slank, kreativ, klog, mindre syg, trist og stresset” -Citat: Professor Bente Klarlund Pedersen, forfatter til GÅ-BOGEN fra Gyldendals Forlag.

Klik på PDF-ikonet, for at læse, printe eller downloade til din egen computer

Ovenstående kommer nok ikke som en overraskelse - Vi er skabt til at bevæge os og vi har endda flere måder at gøre det på samt forskellige tempi at gøre godt med. 

Det kan godt være, at vi ikke helt får benyttet os af vores fortrinligheder i dagligdagen? Det viser sig især at være tilfældet, når stressen har sneget sig indenfor. Det helt gængse er nemlig, at vi skruer ned for motionen, når vi føler os overbelastede. Dét er en skam, for bevægelse er en af nøglerne til at balancere både din fysiske og mentale tilstand. 

 

Mange (inklusive jeg selv) mener, at tempoet dog skal afstemmes dit stressniveau, dvs. jo  mere stress, jo roligere tempo. En del stressramte finder stor glæde ved fx. at erstatte  spinning og løb med gåture og yoga. Begge afhjælper de stresshormonet adrenalin, uden at tilføre yderligere.

 

Ingen regler uden undtagelser. Mærk efter og stol på, hvad der opleves rigtigt i din krop. 

 

Det kan svinge fra dag til dag, ligesom bl.a. dit humør og din energi. Du ved, hvad du er vant til og hvad der normalt gør dig godt, du bør blot være obs på, at det kan se meget anderledes ud, når du for en periode er mødt af stress.

 

Refleksion - Hvad gør bevægelse for dig?

Hvad sker der med dine tanker? 

Under og efter fx. en gåtur. Skabes der mere luft og ro? Finder du på løsninger?

Giver det en følelse af handlekraft og håb? Skaber det pauser og tanketomhed?

Hvad gør bevægelse for din krop? 

Oplever du naturlig træthed? Påvirker det din søvn? Giver det mere energi? Flow?

Rykker det ved dit humørbarometer? Fornemmer du, at det virker afstressende?

 

Jeg håber, du vil finde dette redskab meningsfuldt. Har du spørgsmål til øvelsen eller til din unikke situation, er du altid velkommen til at kontakte mig via stressorama@mail.dk

Bedste hilsner

Lene Marie Faber

PS. På Facebook finder du gruppen "SÅ går vi, Danmark!". Du er meget velkommen til at anmode om medlemsskab, hvis du har brug for lidt inspiration til en ny sund vane.

Den korteste version af mit arbejde med stress udspringer af, at jeg selv var ganske hårdt ramt i starten af 00'erne. Det hjalp mig til at indse mit ønske om at skabe balance i livet samt min passion for at hjælpe andre med præcis det samme.

bottom of page