top of page

Indlæg

God søvn, uden afbrydelser

Kunne du tænke dig at sove trygt, rart og roligt?


Hér får du 3 gode råd til at skabe dig et dejligt soverituale og en god nattesøvn.



Når de natlige rutiner driller, bør du starte med at kigge på dagen ... for dagen spejler sig i natten, de hænger uløseligt sammen, som yin & yang, hvilket på sin vis er smukt, men samtidig kan være årsag til et forstyrret eller afbrudt søvnmønster.


Tænk bl.a. over hvordan du spiser, drikker, bevæger dig, hvem du omgiver dig med, hvilke ansvarsområder og hvilket tempo du holder i løbet af dagtimerne?


  • Fede, tunge samt sukkerholdige madvarer kan give ubehag i maven og kan hindre den dybe ro, som er en forudsætning for en god nattesøvn. På samme måde som kaffe, cola, energidrikke og alkohol kan have en forringende effekt på både din evne til indslumring samt din søvnkvalitet, når aften bliver til nat.

  • Din fysiske aktivitet i løbet af dagen samt det tempoet du arbejder i (to vidt forskellige ting), kan også påvirke din energireserve, således at du i løbet af dagen ophober stresshormoner i dit system, som igen besværliggør en stabil søvnrytme.

  • Endelig kan de relationer du befinder dig i udfordre nattens ro, hvis de giver dig en grundlæggende oplevelse af at skulle være særligt ansvarlig, årvågen eller påpasselig. Følelser kan dominerer dine handlemuligheder og dit humør, noget der tit røber sig i de drømme natten kan afsløre og holde dig vågen med.

Dårlig søvn er en trussel mod helbredet for ca. 46% af danskerne

Hér får du tre gode råd til at balancere din dag og stabilisere dine aftenritualer. De handler om at inviterer søvnen indenfor og minimerer risikoen for opvågninger i løbet af natten.



#1 Råd - Inviter din søvn

De ting, der fylder i dine tanker har det med at vokse og binde sig ekstra godt fast. Faktisk er det en helt perfekt biologisk reaktion, men ift. nattesøvnen måske ikke helt så hensigtsmæssig, hvis det du tænker, samtidig er det du frygter ... nemlig at du ikke kan sove.


Skab de bedste forudsætninger for en god nattesøvn med inviterende tanker fx. med sætningen om at "i nat sover jeg trygt, rart og roligt". Det lyder tosset, men det virker, at du flytter dit fokus og samtidig indtræder i en beslutsom rolle.


#2 Råd - Afmontér dagen

At slippe dagens gøremål og følelsesmæssige bindinger med en bevidst og selvkærlig indsats giver ofte en god søvn ret hurtigt. En fast rutine sender signaler til hjernen om, at det er tid til at slappe af og forberede sig på søvn.


Tænk over hvad du spiser og drikker samt hvor sent?


Sænk tempoet og lav aktiviteter, hvor du sysler ... du kan også forestille dig at skabe de bedste soveforudsætninger for en baby eller et lille nyt kæledyr - alting handler om vaner og signalværdi.


Tøm dit hoved for gøremål, betragtninger, forventninger osv. Noter dine tanker ned på et stykke papir eller rettere eksporter dem til noget fysisk håndgribeligt og gør det derved nemmere at give slip for natten.


#3 Råd - Dit soveværelse

Undgå opmagasinering, kontorplads, tv og anden elektronik i soveværelset. Gør dit soveværelse til dit "helle", til din egen personlige oase af ro. Hold rummet køligt, mørkt og stille. Invester i en behagelig seng, dyne og pude, der understøtter en sund søvnposition. Skab slet og ret de bedste forudsætninger for en tryg, rar og uforstyrret søvn.


Ved at implementere disse råd kan du give dig selv bedre betingelser for en god nattesøvn uden afbrydelser. Husk, at kvaliteten af din søvn har en direkte indvirkning på dit daglige velvære og din mentale skarphed. Gør søvn til en prioritet, gå ordentlig tid i seng og oplev fordelene ved at vågne op udhvilet og klar til en ny dag.


Synes du fortsat det er svært med den søvn, så ring mig op eller send mig en sms, så vender jeg hurtigst tilbage med et godt blik for netop dine udfordringer.



Bedste hilsner


Lene Marie Faber

Specialist i stress & mental sundhed



Følg mig på

  • Hvid Instagram Icon
  • Hvid Facebook ikon
  • Hvid LinkedIn ikon
bottom of page