top of page
baby-1151351_1920.jpg

Sleep like a baby

Du har tidligere lært at tømme hovedet for de væsentligste tanker, for dermed at skabe lidt overblik og ro. Netop disse elementer er fundamentale for at opnå en god nattesøvn.

Klik på PDF-ikonet, for at læse, printe eller downloade til din egen computer

Søvnen har nemlig sin helt egen flagrende eksistens, præcis som andre af vores tankestyrede adfærdsmønstre, så når du om natten vender dig rundt i en kædereaktion af afmagt, frustration, uro og ubehag, skal du vide, at det igen er et udspring af dine tanker.

 

For at lede dig selv i retning af en god, dyb og nærende nattesøvn, skal du skabe de bedste forudsætninger for at lykkedes, måske ligesom du nyder en spændende flirt eller en candel light dinner før god sex?

 

Test dit søvnbehov

Start med at kortlægge din eksakte søvnmængde, ved de næste 3 uger at registrere:

 

Hvornår står du op? Hvornår går i seng? Om du blunder på sofaen? Registrer det hele, hverdage som weekender og find din gennemsnitlige søvnmængde. Næste step er at være ærlig omkring dit behov … Sover du mere/længere, når du har mulighed for det?

Hvis svaret er ja, fx. Ja, jeg vågner mindre om natten i weekenderne eller ja, jeg tager en lur efter arbejde, når jeg ikke har børnene, så har du en rigtig god indikator for at du lever med et vist søvnunderskud og dét skaber “ringe i vandet”.

 

Skab nye vaner

Søvnen afhænger af din hjerneaktivitet. Er denne overaktiv, vil det udfra et overlevelses princip aldrig give mening at falde i en længerevarende eller dyb søvn.

 

Du skal derfor skabe ro og regelmæssighed, for at iscenesætte en vis forudsigelighed og dermed: søvn.

 

Måske det kan hjælpe dig at tænke på, hvordan du ville skabe de bedste forudsætninger for at et barn kunne sove godt?

 

Hvordan er omgivelserne? Miljøet i soveværelset?

Sørg for det er ryddeligt og hyggeligt. 

Hvordan inviterer du søvnen ind?

Læs en bog, mediter, afspænd med massage eller sex. 

 

Hvordan er dit mønster?

Stå op og gå i seng på nogenlunde samme tidspunkt hver dag. 

 

Hvordan stiller du kroppen ind på rette frekvens?

Mørke og en kølig temperatur går i hi.

Er du lydfølsom?

Hjælp dig selv med at dæmpe udefrakommende støj med ørepropper

 

Lys = aktivitet.

Undgå også små lysknapper samt i det hele taget tv, mobil osv

Jeg håber, du vil finde dette redskab meningsfuldt. Har du spørgsmål til øvelsen eller til din unikke situation, er du altid velkommen til at kontakte mig via stressorama@mail.dk.

Bedste hilsner

Lene Marie Faber

 

Den korteste version af mit arbejde med stress udspringer af, at jeg selv var ganske hårdt ramt i starten af 00'erne. Det hjalp mig til at indse mit ønske om at skabe balance i livet samt min passion for at hjælpe andre med præcis det samme.

bottom of page